Strona główna/Porady
Rozmiary ram, które podają producenci to zawsze długość pionowej rury podsiodłowej wyrażana w centymetrach, calach lub literowo XS, S, M, L, XL, XXL. Sama wysokość roweru to jednak zdecydowanie za mało – to, czy rower będzie nam odpowiadał zależy od wielu innych czynników. Przede wszystkim każdy typ roweru posiada odmienny charakter i inne ułożenie trzech głównych punktów kontaktowych (siodło, chwyty, pedały). W rowerach sportowych (szosa, mtb) często pożądana jest pozycja rozciągnięta, o mocnym pochyleniu tułowia, w rowerach trekkingowych czy miejskich – pozycja wręcz wyprostowana. Jeśli sprecyzujemy to, jaki potrzebujemy typ roweru, warto zwrócić uwagę na różnicę w geometriach poszczególnych marek. Niektórzy producenci stosują dłuższe ramy przy tym samym rozmiarze, inne kąty główki ramy czy rury podsiodłowej, co ma ogromny wpływ na naszą pozycję, odczucie komfortu itp. Reasumując – nie wolno korzystać z uniwersalnych poradników z doborem ramy, każdy model musimy rozpatrywać indywidualnie, a najlepiej zawsze wybrać się na jazdę próbną, gdyż tylko ona powie nam czy rower jest dla nas odpowiedni.
Od paru lat na rynku pojawiają się nowe rozmiary kół w rowerach, co nieco utrudniło nam wybór. Oczywiście w rowerach dziecięcych nadal dobór wygląda prosto i związany jest z wiekiem i wzrostem najmłodszych rowerzystów, gorzej ma się sprawa z rowerami dla dorosłych, a w szczególności w rowerach górskich.
Rowery miejskie i cruiser to najczęściej wybór pomiędzy 26 a 28 cali, 26 w przypadku rowerów typu cruiser na szerokich oponach lub miejskich dla osób poniżej 165 cm wzrostu. 28 cali to najczęstszy wybór przy rowerach typowo miejskich, holenderskich czy retro.
Każdy producent standardowo udziela 2-letniej gwarancji na rower, która obowiązuje na wszystkie wady fabryczne i materiałowe. Dodatkowo wielu producentów oferuję dłuższy okres gwarancyjny na ramę np. Cube – 5 lat czy Cannondale – dożywotnią. Gwarancja 2-letnia nie obejmuje elementów zużywających się, jak opony, dętki, linki czy elementy ruchome napędu.
Rower przynajmniej raz do roku powinien przejść przegląd ogólny, w którym sprawdzane są wszystkie połączenia śrubowe, centrowane koła, regulowane hamulce, przerzutki, kasowane luzy na łożyskach itp. Ponadto w zależności od typu roweru i intensywności użytkowania warto samemu kontrolować czy nie dzieje się coś niepokojącego np. luzy w korbie, główce ramy czy na kołach. Podstawowe czynności, jak czyszczenie i smarowanie napędu można robić samemu – w tym przypadku im częściej, tym lepiej.
W dzisiejszych czasach pojawiło się sporo różnych odmian rowerów szosowych:
Pojęcie „dobry rower” nie istnieje, wybór półki cenowej zależy od tego, ile czasu chcemy poświęcić na rower, w jakich warunkach jeździmy, jakich jesteśmy gabarytów itp.
Im więcej przejedziemy kilometrów tym bardziej zauważamy, jak ważne są opony. W zależności od roweru i nawierzchni po której jedziemy rozróżniamy wiele typów opon:
Oczywiście poza dobraniem odpowiedniego typu bardzo ważne jest określenie odpowiedniej szerokości i ciśnienia w oponach.
Oświetlenie na rower to niezbędne wyposażenie każdego roweru, o ile tylna lampa ma zapewnić nam widoczność na drodze to przednia powinna również oświetlać nam drogę. Lampy mogą być zasilane bateryjnie lub na akumulator, co znacząco może wpłynąć na późniejsze koszty eksploatacji.
Lampy możemy dzielić ze względu wielkość wysyłanego strumienia świetlnego wyrażanego w lumenach.
Coraz popularniejszy staje się bezdętkowy system kół tzw. tubeless, dzięki któremu odchudzamy wyraźnie rower, możemy jeździć na mniejszym ciśnieniu powietrza w oponach oraz znacząco podnosimy odporność na przebicia. Do systemu bezdętkowego potrzebujemy specjalnych obręczy, opon, taśmy na obręcz, wentyli i mleczka uszczelniającego. Obecnie większość nowych rowerów jest kompatybilna z tym systemem, a więc wystarczy kupić mleczko, wentyl i taśmę na obręcz. Zamiast dętki wewnątrz nalewamy od 40 do 120 mililitrów mleczka, które pełni funkcję uszczelniacza, zarówno na rantach pomiędzy obręczą a oponą oraz w przypadku małych przebić opony.
Obecnie producenci prześcigają się w konstrukcjach ram aby były efektywne, lekkie i jak najbardziej komfortowe. Odchodzi się powoli od ram stalowych z wyjątkiem najtańszych rowerów lub bardzo niszowych producentów. Standardem stało się aluminium i coraz powszechniejszy karbon. Ramy aluminiowe są zdecydowanie tańsze, sztywne i stosunkowo lekkie więc w przedziałach cenowych 1000 – 5000 zł jest to bezsprzecznie najlepszy wybór. Ramy karbonowe, kiedyś piekielnie drogie, teraz pojawiają się w coraz tańszych konstrukcjach – od ok 6000 zł. Karbon cechuje niższa waga, sztywność i możliwość lepszego pochłaniania drgań. W wyższej półce cenowej warto myśleć o ramach z karbonu, gdyż znacząco podnosimy komfort przy równoczesnym wzroście efektywności roweru. Częstym argumentem przy wyborze była większa awaryjność ram karbonowych, co w teraźniejszości jest już nieprawdą – zarówno ramy aluminiowe jak i karbonowe można bez problemu naprawiać w razie pęknięcia.
Coraz częściej jeździmy z naszymi pociechami na wyprawy rowerowe. Najlepsze do tego typu wojaży będą tylne przyczepki montowane do tylnego trójkąta ramy. Najczęściej są to 2-kołowe wózki jedno lub dwumiejscowe. Warto myśleć o wersjach z dodatkową amortyzacją oraz możliwością przerobienia na wózek spacerowy bądź biegowy. Drugą możliwością przewożenia najmłodszych to tylne fotelik mocowany do rury podsiodłowej lub na bagażnik. Wersja na bagażnik znacznie mocniej przenosi drgania więc bardziej polecamy mocowanie do rury pionowej dzięki czemu pręty montażowe służą jako bardzo skuteczna amortyzacja. Foteliki dostępne są dla wszystkich dzieci, które potrafią same siedzieć i służą do czasu aż waga nie wskaże powyżej 24 kg. Wyposażone najczęściej w pasy bezpieczeństwa, podnóżki i wygodne wyściółki.