Masz pytania? Śmiało dzwoń 727 619 461
Kategorie

Informacja

eRaty Santander Consumer Bank

FAQ

1. Jaki typ roweru będzie dla mnie najlepszy?

  • Rower MTB – jeśli większość czasu spędzasz rowerem na bezdrożach, lubisz bardziej agresywną sylwetkę na rowerze, myślisz o wypadzie w góry, lubisz jeździć w błocie, piachu – taki rower będzie dla Ciebie odpowiedni.
  • Rower Crossowy – najbardziej uniwersalny rower o geometrii sportowo-rekreacyjnej – jeśli jeździsz głównie po utwardzonych nawierzchniach od czasu do czasu wjeżdżając na bezdroża, lubisz wygodnie i szybko się przemieszczać - jest to wybór dla Ciebie.
  • Rower Trekkingowy – rower dla turysty, wygodny, wyposażony w bagażnik, błotniki, oświetlenie o bardzo wygodnej pozycji i szosowo skonfigurowanym napędzie. Idealny na dłuższe wycieczki po utwardzonym terenie
  • Rower Szosowy – szybki, lekki i dynamiczny, zdecydowanie na dobrej jakości drogi dla osób, które lubią przyjąć na rowerze sportową sylwetkę
  • Miejski/Crusier – to grupa rowerów nastawionych na komfort i prostotę obsługi, idealne na krótkie trasy, codzienne dojazdy do pracy, wyposażone w błotniki i oświetlenie są doskonałe jako rower do przemieszczania się po okolicy w cywilnym stroju

2. Jak wybrać rozmiar ramy?

Rozmiary ram, które podają producenci to zawsze długość pionowej rury podsiodłowej wyrażana w w centymetrach, calach lub literowo S,M,L... Sama wysokość roweru to jednak zdecydowanie za mało, to czy rower będzie nam odpowiadał zależy od wielu innych czynników. Przede wszystkim każdy typ roweru posiada odmienny charakter i inne ułożenie 3 głównych punktów kontaktowych (siodło, chwyty, pedały). W rowerach sportowych (szosa, mtb) często pożądana jest pozycja rozciągnięta, o mocnym pochyleniu tułowia, w rowerach trekkingowych czy miejskich pozycja wręcz wyprostowana. Jeśli sprecyzujemy jaki potrzebujemy typ roweru warto zwrócić uwagę, na różnicę w geometriach poszczególnych marek. Jedni producenci stosują dłuższe ramy przy tym samym rozmiarze, inne kąty główki ramy czy rury podsiodłowej co ma ogromny wpływ na naszą pozycję, odczucie komfortu itp. Reasumując nie wolno korzystać z uniwersalnych poradników z doborem ramy, każdy model musimy rozpatrywać indywidualnie a najlepiej zawsze wybrać się na jazdę próbną, gdyż tylko ona powie nam czy rower jest dla nas odpowiedni.

3. Jaki rozmiar kół wybrać?

Od paru lat na rynku pojawiły się nowe rozmiary kół w rowerach co nieco utrudniły nam wybór. Oczywiście w rowerach dziecięcych nadal dobór wygląda prosto i związany jest z wiekiem i wzrostem najmłodszych, gorzej ma się sprawa z rowerami dla dorosłych a w szczególności w rowerach górskich.

  • Rowery miejskie i crusier to najczęściej wybór pomiędzy 26 a 28 cali, 26 w przypadku rowerów typu cruiser na szerokich oponach lub miejskich dla osób poniżej 165 cm wzrostu. 28 cali to najczęstszy wybór przy rowerach typowo miejskich, holenderskich czy retro
  • Trekking i Cross – w tym przypadku zdecydowanie królują koła 28 cali
  • Szosa – koła 28 cali
  • Górskie – tutaj jest znacznie trudniej, obecnie w sprzedaży są 2 średnice: 27,5 oraz 29 cali. Optymalny wybór zależy od naszych gabarytów, stylu jazdy oraz typu roweru. Klasyczny rower górski typu hardtail to zazwyczaj maszyna na 29 calowych kołach z wyjątkiem rozmiarów dla najniższych gdzie pojawiają się koła 27,5. W rowerach full suspension jest już naczej – tutaj większe znaczenie ma to w jaki sposób chcemy użytkować rower. Większe koło to lepsza przyczepność i przetaczanie się przez przeszkody ale również większa waga i mniejsza sztywność

4. Jak wygląda gwarancja na rower?

Każdy producent standardowo udziela 2 letniej gwarancji na rower, która obowiązuje na wszystkie wady fabryczne i materiałowe. Dodatkowo wielu producentów oferuję dłuższy okres gwarancyjny na ramę np. Cube – 5 lat czy Cannondale – dożywotnią. Gwarancja 2 letnia nie obejmuje elementów zużywających się jak opony, dętki, linki, elementy ruchome napędu.

5. Jak często serwisować rower?

Rower przynajmniej raz do roku powinien przejść przegląd ogólny, w którym sprawdzane są wszystkie połączenia śrubowe, centrowane koła, regulowane hamulce, przerzutki, kasowane luzy na łożyskach itp. Ponadto w zależności od typu roweru i intensywności użytkowania warto samemu kontrolować czy nie dzieje się coś niepokojącego np. luzy w korbie, główce ramy czy na kołach. Podstawowe czynności jak czyszczenie i smarowanie napędu można robić samemu – w tym przypadku im częściej tym lepiej.

6. Jaki rower szosowy wybrać?

W dzisiejszych czasach pojawiło się sporo różnych odmian rowerów szosowych:

  • klasyczna szosa sportowa – wybór na wyścigi, codzienne treningi dla osób nastawionych sportowo
  • szosa typu endurance – sportowa szosa o minimalnie szerszych oponach, bardziej komfortowej geometrii i lepszym tłumieniu drgań – idealna na bardzo długie trasy często o gorszej nawierzchni
  • rower czasowy/triathlonowe – wyspecjalizowane maszyny do wyścigu z czasem, maksymalnie aerodynamiczne i szybkie, rower triathlonowy często posiada dodatkowo zintegrowane pojemniki na napoje, żele itp.
  • rower przełajowy – maszyna na błotne, jesienne wyścigi, sportowa geometria, agresywne opony, efektywność i sztywność na najwyższym poziomie
  • gravel – najmłodsza odmiana roweru szosowego – zbudowany na bardziej komfortowej ramie, szerszej oponie, aby móc sprostać amatorskim wyścigom jak również wyprawie w las, dodatkowo możliwość montażu bagażnika i błotników może zrobić z gravela rower wyprawowy. Najbardziej uniwersalny rower szosowy.

7. Jakie akcesoria rowerowe są najbardziej przydatne?

  • Oświetlenie – podstawa każdego roweru, możemy podzielić na takie, które sprawiają, że jesteśmy widoczni na drodze bądź takie, które oświetlają nam drogę
  • Podpórka – w rowerach sportowych zbędna lecz przy użytkowaniu roweru na co dzień niezbędna.
  • Zabezpieczenie – im cięższe, toporniejsze tym lepiej, pamiętajcie złodziejowi zależy na jak najszybszym pokonaniu zabezpieczenia – nie ułatwiajcie mu życia, wybierajcie wyłącznie najlepsze zabezpieczenia typu u-lock, dobry łańcuch czy składane.
  • Torba na telefon/portfel/narzędzia/dętkę – pamiętajcie aby zawsze w dłuższą trasę zabierać ze sobą podstawowe narzędzia, które mogą być zbawienne przy niezaplanowanej awarii.
  • Kask – to powinien być prawny obowiązek, jeżdżąc po publicznych trasach zawsze może wydarzyć się coś co jest zupełnie niezależne od nas. Nawet najlepszym cyklistom zdarzają się wypadki.
  • Kosz na bidon – przy większym wysiłku, odpowiednie nawodnienie to podstawa, zawsze powinniście mieć ze sobą coś do picia.

8. Ile muszę wydać na dobry rower?

Pojęcie „dobry rower” nie istnieje, wybór półki cenowej zależy od tego ile czasu chcemy poświęcić na rower, w jakich warunkach jeździmy, jakich jesteśmy gabarytów itp.

  • Dobry rower miejski to wydatek rzędu 2-3 tysiące złotych, lecz w przypadku pozostałych grup rowerowych nie jest już tak łatwo.
  • W rowerach crossowych i trekkingowych za ok 1800 zł jesteśmy w stanie nabyć solidny rower, wygodny rower na dość podstawowych firmowych komponentach i średniej wadze, każda zainwestowana kwota powyżej będzie oznaczała – lepszy komfort, większa płynność pracy napędu, niższą wagę i większą efektywność
  • Podstawowe rowery szosowe to wydatek minimum 3000 zł i jest to w sam raz wydatek na początek przygody z kolarstwem szosowym, myśląc ambitniej o kolarstwie szosowym musimy liczyć się z wydatkami 6000 i więcej.
  • Rowery górskie posiadają najszerszy rozstrzał cenowy: od podstawowych rowerów typu hardtail do rekreacyjnych wycieczek za ok 2000 do 3000 pln po średnią półkę sportowo-rekreacyjną od 4000 pln po wyspecjalizowane maszyny do najcięższych zastosowań powyżej 10 000 pln.

9. Jaki rodzaj opon wybrać?

Im więcej przejedziemy kilometrów tym bardziej zauważamy, jak ważne są opony. W zależności od roweru i nawierzchni po której jedziemy rozróżniamy wiele typów opon:

  • gładkie lub prawie gładkie – to najlepszy wybór dla szosowców i wszystkich kolarzy lubiących prędkość i idealne asfaltowe podłoże
  • semi-slick – bardzo szerokie zastosowanie – od rowerów górskich po trekking i cross. Opony idealne do codziennego użytku zarówno na asfalt jak również bezdroża, ubite leśne dukty etc.
  • opony terenowe – najczęściej o dość agresywnym bieżniku aby utrzymać jak najlepszą trakcję na miękkim podłożu. Mało efektywne na asfalcie – doskonałe w terenie.
  • Opony „miejskie” - opony najczęściej o gładkim bieżniku ale większej objętości – aby lepiej tłumić nierówności.

Oczywiście poza dobraniem odpowiedniego typu bardzo ważne jest określenie odpowiedniej szerokości i ciśnienia w oponach.

10. Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?

Oświetlenie na rower to niezbędne wyposażenie każdego roweru, o ile tylna lampa ma zapewnić nam widoczność na drodze to przednia powinna również oświetlać nam drogę. Lampy mogą być zasilane bateryjnie lub na akumulator co znacząco może wpłynąć na późniejsze koszty eksploatacji.

Lampy możemy dzielić ze względu wielkość wysyłanego strumienia świetlnego wyrażanego w lumenach.

  • Lampy pozycyjne 10-40 lumenów – zapewniają, że jesteśmy widoczni na drodze.
  • Lampy o mocy 50-120 lumenów – lampy które pozwalają komfortowo jeździć po zmroku w warunkach miejskich
  • Lampy o mocy >150 lumen – pozwalają na swobodną jazdę poza miastem po ciemku.

11. System bezdętkowy czy warto?

Coraz popularniejszy staje się bezdętkowy system kół tzw tubeless, dzięki któremu odchudzamy wyraźnie rower, możemy jeździć na mniejszym ciśnieniu powietrza w oponach oraz znacząco podnosimy odporność na przebicia. Do systemu bezdętkowego potrzebujemy specjalnych obręczy, opon, taśmy na obręcz, wentyli i mleczka uszczelniającego. Obecnie większość nowych rowerów jest kompatybilna z tym systemem a więc wystarczy kupić mleczko, wentyl i taśmę na obręcz. Zamiast dętki wewnątrz nalewamy od 40 do 120 ml mleczka które pełni funkcję uszczelniacza, zarówno na rantach pomiędzy obręczą a oponą oraz w przypadku małych przebić opony.

12. Rama stalowa, aluminiowa czy karbonowa?

Obecnie producenci prześcigają się w konstrukcjach ram aby były efektywne, lekkie i jak najbardziej komfortowe. Odchodzi się powoli od ram stalowych z wyjątkiem najtańszych rowerów lub bardzo niszowych producentów. Standardem stało się aluminium i coraz powszechniejszy karbon. Ramy aluminiowe są zdecydowanie tańsze, sztywne i stosunkowo lekkie więc w przedziałach cenowych 1000 – 5000 zł jest to bezsprzecznie najlepszy wybór. Ramy karbonowe kiedyś piekielnie drogie teraz pojawiają się w coraz tańszych konstrukcjach – od ok 6000 zł. Karbon cechuje niższa waga, sztywność i możliwość lepszego pochłaniania drgań. W wyższej półce cenowej warto myśleć o ramach z karbonu gdyż znacząco podnosimy komfort przy równoczesnym wzroście efektywności roweru. Częstym argumentem przy wyborze było większa awaryjność ram karbonowych co w teraźniejszości jest już nieprawdą, zarówno ramy aluminiowe jak i karbonowe można bez problemu naprawiać w razie pęknięcia.

13. Jak przewozić dzieci na rowerze?

Coraz częściej jeździmy z naszymi pociechami na wyprawy rowerowe. Najlepsze do tego typu wojaży będą tylne przyczepki montowane do tylnego trójkąta ramy. Najczęściej są to 2 kołowe wózki 1 lub 2 miejscowe. Warto myśleć o wersjach z dodatkową amortyzacją oraz możliwością przerobienia na wózek spacerowy bądź biegowy. Drugą możliwością przewożenia najmłodszych to tylne fotelik mocowany do rury podsiodłowej lub na bagażnik. Wersja na bagażnik znacznie mocniej przenosi drgania więc bardziej polecamy mocowanie do rury pionowej dzięki czemu pręty montażowe służą jako bardzo skuteczna amortyzacja. Foteliki dostępne są dla wszystkich dzieci, które potrafią same siedzieć i służą do czasu aż waga nie wskaże powyżej 24 kg. Wyposażone najczęściej w pasy bezpieczeństwa, podnóżki i wygodne wyściółki.


Merida
Le grand
Cannondale
Cube
Schwinn
Kross