Informacja
1. Jaki typ roweru będzie dla mnie najlepszy?
2. Jak wybrać rozmiar ramy?
Rozmiary ram, które podają producenci to zawsze długość pionowej rury podsiodłowej wyrażana w w centymetrach, calach lub literowo S,M,L... Sama wysokość roweru to jednak zdecydowanie za mało, to czy rower będzie nam odpowiadał zależy od wielu innych czynników. Przede wszystkim każdy typ roweru posiada odmienny charakter i inne ułożenie 3 głównych punktów kontaktowych (siodło, chwyty, pedały). W rowerach sportowych (szosa, mtb) często pożądana jest pozycja rozciągnięta, o mocnym pochyleniu tułowia, w rowerach trekkingowych czy miejskich pozycja wręcz wyprostowana. Jeśli sprecyzujemy jaki potrzebujemy typ roweru warto zwrócić uwagę, na różnicę w geometriach poszczególnych marek. Jedni producenci stosują dłuższe ramy przy tym samym rozmiarze, inne kąty główki ramy czy rury podsiodłowej co ma ogromny wpływ na naszą pozycję, odczucie komfortu itp. Reasumując nie wolno korzystać z uniwersalnych poradników z doborem ramy, każdy model musimy rozpatrywać indywidualnie a najlepiej zawsze wybrać się na jazdę próbną, gdyż tylko ona powie nam czy rower jest dla nas odpowiedni.
3. Jaki rozmiar kół wybrać?
Od paru lat na rynku pojawiły się nowe rozmiary kół w rowerach co nieco utrudniły nam wybór. Oczywiście w rowerach dziecięcych nadal dobór wygląda prosto i związany jest z wiekiem i wzrostem najmłodszych, gorzej ma się sprawa z rowerami dla dorosłych a w szczególności w rowerach górskich.
4. Jak wygląda gwarancja na rower?
Każdy producent standardowo udziela 2 letniej gwarancji na rower, która obowiązuje na wszystkie wady fabryczne i materiałowe. Dodatkowo wielu producentów oferuję dłuższy okres gwarancyjny na ramę np. Cube – 5 lat czy Cannondale – dożywotnią. Gwarancja 2 letnia nie obejmuje elementów zużywających się jak opony, dętki, linki, elementy ruchome napędu.
5. Jak często serwisować rower?
Rower przynajmniej raz do roku powinien przejść przegląd ogólny, w którym sprawdzane są wszystkie połączenia śrubowe, centrowane koła, regulowane hamulce, przerzutki, kasowane luzy na łożyskach itp. Ponadto w zależności od typu roweru i intensywności użytkowania warto samemu kontrolować czy nie dzieje się coś niepokojącego np. luzy w korbie, główce ramy czy na kołach. Podstawowe czynności jak czyszczenie i smarowanie napędu można robić samemu – w tym przypadku im częściej tym lepiej.
6. Jaki rower szosowy wybrać?
W dzisiejszych czasach pojawiło się sporo różnych odmian rowerów szosowych:
7. Jakie akcesoria rowerowe są najbardziej przydatne?
8. Ile muszę wydać na dobry rower?
Pojęcie „dobry rower” nie istnieje, wybór półki cenowej zależy od tego ile czasu chcemy poświęcić na rower, w jakich warunkach jeździmy, jakich jesteśmy gabarytów itp.
9. Jaki rodzaj opon wybrać?
Im więcej przejedziemy kilometrów tym bardziej zauważamy, jak ważne są opony. W zależności od roweru i nawierzchni po której jedziemy rozróżniamy wiele typów opon:
Oczywiście poza dobraniem odpowiedniego typu bardzo ważne jest określenie odpowiedniej szerokości i ciśnienia w oponach.
10. Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?
Oświetlenie na rower to niezbędne wyposażenie każdego roweru, o ile tylna lampa ma zapewnić nam widoczność na drodze to przednia powinna również oświetlać nam drogę. Lampy mogą być zasilane bateryjnie lub na akumulator co znacząco może wpłynąć na późniejsze koszty eksploatacji.
Lampy możemy dzielić ze względu wielkość wysyłanego strumienia świetlnego wyrażanego w lumenach.
11. System bezdętkowy czy warto?
Coraz popularniejszy staje się bezdętkowy system kół tzw tubeless, dzięki któremu odchudzamy wyraźnie rower, możemy jeździć na mniejszym ciśnieniu powietrza w oponach oraz znacząco podnosimy odporność na przebicia. Do systemu bezdętkowego potrzebujemy specjalnych obręczy, opon, taśmy na obręcz, wentyli i mleczka uszczelniającego. Obecnie większość nowych rowerów jest kompatybilna z tym systemem a więc wystarczy kupić mleczko, wentyl i taśmę na obręcz. Zamiast dętki wewnątrz nalewamy od 40 do 120 ml mleczka które pełni funkcję uszczelniacza, zarówno na rantach pomiędzy obręczą a oponą oraz w przypadku małych przebić opony.
12. Rama stalowa, aluminiowa czy karbonowa?
Obecnie producenci prześcigają się w konstrukcjach ram aby były efektywne, lekkie i jak najbardziej komfortowe. Odchodzi się powoli od ram stalowych z wyjątkiem najtańszych rowerów lub bardzo niszowych producentów. Standardem stało się aluminium i coraz powszechniejszy karbon. Ramy aluminiowe są zdecydowanie tańsze, sztywne i stosunkowo lekkie więc w przedziałach cenowych 1000 – 5000 zł jest to bezsprzecznie najlepszy wybór. Ramy karbonowe kiedyś piekielnie drogie teraz pojawiają się w coraz tańszych konstrukcjach – od ok 6000 zł. Karbon cechuje niższa waga, sztywność i możliwość lepszego pochłaniania drgań. W wyższej półce cenowej warto myśleć o ramach z karbonu gdyż znacząco podnosimy komfort przy równoczesnym wzroście efektywności roweru. Częstym argumentem przy wyborze było większa awaryjność ram karbonowych co w teraźniejszości jest już nieprawdą, zarówno ramy aluminiowe jak i karbonowe można bez problemu naprawiać w razie pęknięcia.
13. Jak przewozić dzieci na rowerze?
Coraz częściej jeździmy z naszymi pociechami na wyprawy rowerowe. Najlepsze do tego typu wojaży będą tylne przyczepki montowane do tylnego trójkąta ramy. Najczęściej są to 2 kołowe wózki 1 lub 2 miejscowe. Warto myśleć o wersjach z dodatkową amortyzacją oraz możliwością przerobienia na wózek spacerowy bądź biegowy. Drugą możliwością przewożenia najmłodszych to tylne fotelik mocowany do rury podsiodłowej lub na bagażnik. Wersja na bagażnik znacznie mocniej przenosi drgania więc bardziej polecamy mocowanie do rury pionowej dzięki czemu pręty montażowe służą jako bardzo skuteczna amortyzacja. Foteliki dostępne są dla wszystkich dzieci, które potrafią same siedzieć i służą do czasu aż waga nie wskaże powyżej 24 kg. Wyposażone najczęściej w pasy bezpieczeństwa, podnóżki i wygodne wyściółki.