Cały asortyment zimowy już dostępny❄️! Sprawdź ofertę ONLINE oraz STACJONARNIE w sklepie w Komornikach.
ochrona_kupujacego
Ochrona kupującego
14-dni-zwrot
14 dni na zwrot
wysylka_w_24h
Wysyłka nawet w 24h
ochrona_kupujacego
Ochrona kupującego
14-dni-zwrot
14 dni na zwrot
wysylka_w_24h
Wysyłka nawet w 24h
1. Koszyk
2. Twoje dane
3. Potwierdzenie
System bezdętkowy czy warto?
22.09.2025

System bezdętkowy czy warto?

System bezdętkowy czy warto?

Choć rowerowe opony bezdętkowe (tubeless) znane są już od końca ubiegłego wieku, tak dopiero w ostatnich latach zaczynają one zyskiwać na popularności. Jeszcze do niedawna były kojarzone głównie z rowerami do jazdy w trudnym terenie – m.in. MTB i gravelowymi. Obecnie jednak często pojawiają się również w jednośladach szosowych i nawet trekkingowych. W efekcie coraz więcej rowerzystów zastanawia się, czy warto wybrać system tubeless zamiast klasycznych opon z dętką. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, co wyjaśniamy w artykule. Opisujemy w nim zasadę działania tego rozwiązania oraz wymieniamy jego główne zalety i wady. Oprócz tego podpowiadamy, w jakich sytuacjach sprawdzi się najlepiej.

Czym jest system bezdętkowy do rowerów?

Nawet jeśli do tej pory nie interesowałeś się tą technologią, prawdopodobnie wiesz, jak działa system bezdętkowy. Jest on bowiem w znacznym stopniu zbieżny z rozwiązaniem od lat stosowanym w motoryzacji. Opona ściśle przylega do obręczy rowerowej – w której zamontowany jest zawór – dzięki czemu można ją napompować. Oznacza to eliminację dętki utrzymującej powietrze w klasycznym kole od roweru.

Jednak w rowerowym ogumieniem tubeless trzeba dodatkowo używać specjalnego mleczka. Płyn ten wlewa się do wnętrza opony w celu uszczelnienia powierzchni, na której styka się ona z obręczą. Doskonale wypełnia drobne szczeliny, a w kontakcie ze świeżym powietrzem praktycznie natychmiast zastyga. Planując przejście na to rozwiązanie, należy jednak wziąć pod uwagę, że ma ono pewne zalety i wady – opony bezdętkowe tubeless niekoniecznie doceni każdy rowerzysta!

Zalety opon bezdętkowych w rowerze

Wyposażony w system bezdętkowy rower przede wszystkim lepiej się prowadzi w porównaniu do jazdy na kołach z dętkami. W oponach tubeless powietrze rozłożone jest bardziej równomiernie, dlatego doskonale „kleją się” one do podłoża i świetnie tłumią drobne nierówności.

Do innych ważnych zalet tego rozwiązania należy zaliczyć:

  • możliwość znacznego obniżenia ciśnienia w kołach, co poprawia trakcję i stabilność roweru w trudnym, zwłaszcza grząskim terenie,

  • właściwości samouszczelniające – w razie pojawienia się drobnych uszkodzeń opony, znajdujący się w niej płyn szybko je uszczelnia i pozwala na kontynuację jazdy,

  • zminimalizowanie ryzyka dobicia opony do felgi mogącego skutkować jej podwójnym przebiciem (tzw. snakebite).

Wady rowerowego systemu bezdętkowego

Jedna z najczęściej wymienianych wad tego rozwiązania to wysokie koszty. Mając w rowerze klasyczne opony rowerowe i obręcze, przejście na system bezdętkowy będzie wiązać się z dużym wydatkiem. Trzeba bowiem kupić przystosowane do niego felgi rowerowe oraz ogumienie w wersji „tubeless ready”, z których obie te rzeczy są relatywnie drogie.

Do wad opon bezdętkowych należy zaliczyć także:

  • stosunkowo trudny montaż,

  • ograniczone możliwości naprawy poważnie uszkodzonej opony w terenie – mleczko nie uszczelni dużych rozdarć, co oznacza, że wybierając się na dłuższą wycieczkę, warto mieć ze sobą dętkę (awaryjnie można ją założyć) oraz narzędzia rowerowe do jej wymiany,

  • konieczność regularnego uzupełniania mleczka uszczelniającego, które z biegiem czasu zastyga wewnątrz koła.

System bezdętkowy vs opony z dętkami

Kiedy warto wybrać system tubeless?

Bardzo mieszane opinie, jakie mają opony tubeless na rower, wynikają z tego, że nie są one dla każdego. To rozwiązanie, które doceniają przede wszystkim zawodowcy i amatorzy wyczynowej jazdy szosowej lub MTB. W przypadku jazdy rekreacyjnej czy miejskiej klasyczne koła z dętkami są w zupełności wystarczające. Jednak niezależnie od tego, czy zdecydujesz się kupić standardowe opony, czy bezdętkowe, oba ich rodzaje znajdziesz w ofercie naszego sklepu Supersportowy.pl. Sprzedajemy wysokiej jakości ogumienie rowerowe od najlepszych producentów – zapraszamy do zakupu!

Podobne artykuły
  • 08.08.2022
    Jakie rodzaje korb wyróżniamy? Wśród tych części rowerowych wyróżnia się trzy podstawowe typy korb. Pierwsze to elementy jednoczęściowe, zwykle stosowane w BMX-ach, charakteryzujące się dużą trwałością. Ponadto są mechanizmy dwuczęściowe, w tym m.in. Race Face X-Type, FSA MegaExo i inne. To innowacyjne rozwiązanie stosuje się zwykle w droższych jednośladach. Konstrukcja tych części wyposażona jest w zespół kół zębatych (1-3)...
  • 03.08.2025
    Dobrze utrzymany rower to większy komfort jazdy, mniejsze ryzyko awarii i niższe koszty w przyszłości. Serwisowanie nie jest tylko dla pasjonatów, dotyczy każdego, kto chce bezpiecznie i wygodnie jeździć. Sprawdź, jak często serwisować rower, co warto zrobić samemu, a kiedy lepiej odwiedzić warsztat. Dlaczego regularny przegląd roweru przedłuża jego żywotność? Podczas jazdy zużywa się każdy...
  • 19.08.2024
    Dlaczego centrowanie koła jest ważne? Z czasem, w wyniku jazdy po nierównościach, upadków lub po prostu zużycia, koła rowerowe mogą się wykrzywić. Koło niecentrowane może powodować wiele problemów, takich jak nierównomierne zużycie opon, większe ryzyko przebicia dętki, a także nieprzyjemne wibracje podczas jazdy. Dodatkowo, nieprawidłowo wycentrowane koła mogą prowadzić do trudności w prowadzeniu roweru, co...
    08.08.2022
    Jakie rodzaje korb wyróżniamy? Wśród tych części rowerowych wyróżnia się trzy podstawowe typy korb. Pierwsze to elementy jednoczęściowe, zwykle stosowane w BMX-ach, charakteryzujące się dużą trwałością. Ponadto są mechanizmy dwuczęściowe, w tym m.in. Race Face X-Type, FSA MegaExo i inne. To innowacyjne rozwiązanie stosuje się zwykle w droższych jednośladach. Konstrukcja tych części wyposażona jest w zespół kół zębatych (1-3)...
    03.08.2025
    Dobrze utrzymany rower to większy komfort jazdy, mniejsze ryzyko awarii i niższe koszty w przyszłości. Serwisowanie nie jest tylko dla pasjonatów, dotyczy każdego, kto chce bezpiecznie i wygodnie jeździć. Sprawdź, jak często serwisować rower, co warto zrobić samemu, a kiedy lepiej odwiedzić warsztat. Dlaczego regularny przegląd roweru przedłuża jego żywotność? Podczas jazdy zużywa się każdy...
    19.08.2024
    Dlaczego centrowanie koła jest ważne? Z czasem, w wyniku jazdy po nierównościach, upadków lub po prostu zużycia, koła rowerowe mogą się wykrzywić. Koło niecentrowane może powodować wiele problemów, takich jak nierównomierne zużycie opon, większe ryzyko przebicia dętki, a także nieprzyjemne wibracje podczas jazdy. Dodatkowo, nieprawidłowo wycentrowane koła mogą prowadzić do trudności w prowadzeniu roweru, co...