Wydawać by się mogło, że zakup roweru to sprawa niezwykle prosta. Idziesz, sprawdzasz rozmiar, cenę, dobierasz kolor i tyle. Potem płacisz i odjeżdżasz nowym jednośladem. Nic bardziej mylnego. Oczywiście możesz w ten sposób dokonać zakupu, jednak później nie narzekaj najbliższym, że coś jest nie tak. Do kupna roweru warto podejść w pełni profesjonalnie i poważnie. W tym celu istnieje usługa zwana bike fitting. I choć kojarzyć się ona może bardziej z fitnessem niż dobieraniem jednośladu, to po przetłumaczeniu z angielskiego oznacza – dopasowanie roweru do właściciela.

Bike fitting dla każdego?

Niegdyś na bike fitting liczyć mogli jedynie zawodowi kolaże, którzy po usługi dokładnego i profesjonalnego dobrania roweru wyjeżdżali za granice. Dziś usługę tę oferują liczne sklepy sportowe, zajmujące się sprzedażą rowerów. Usługa ta jest także przeznaczona dla każdego użytkownika jednośladu - zarówno dla dzieci, nastolatków, jak i dorosłych. Nie ma podziału na zawodowców i amatorów – każdy ma prawo skorzystać z opcji idealnego dopasowania roweru.

Bike fitting to opcja dla tych, którzy:

  • jeżdżą rekreacyjnie na długie, kilkugodzinne trasy i pragną czuć komfort i wygodę,
  • są ambitnymi, lecz dopiero rozpoczynającymi swoją przygodę z jazdą kolarzami,
  • pragną zacząć jeździć zawodowo i brać udział w konkurencjach, wyścigach i zawodach kolarskich.

Czym w zasadzie jest bike fitting?

Usługa polegająca na dopasowaniu roweru do użytkownika to złożony proces dobierania wszelkich elementów pojazdu do jego użytkownika, tak aby w efekcie uzyskać w pełni wygodną, komfortową jazdę, przy aerodynamicznej pozycji jazdy i w całkowitym zmniejszeniu ewentualnych kolizji i uszkodzeń ciała. Samo rozwiązanie wzięło się z potrzeby dopasowania pojazdu do samego rowerzysty – każdy człowiek jest inny. Różnimy się od siebie posturą, budową ciała, ciężarem. Wszystkie aspekty składające się na nas samych mają duże znaczenie podczas bike fittingu.

Dobór idealny

Decydując się na zakup roweru, warto postawić na profesjonalną obsługę i usługę dopasowania. Choć z boku wydaje się ona niepotrzebna i bezsensowna, w gruncie rzeczy potrafi wiele zmienić. Ktoś powie, że gdy jest mu nie wygodnie, to sam jest w stanie ustawić sobie siodełko. Ok, ale czy nie chodzi o to, aby go ciągle nie ustawiać, tylko dobrać takie, żeby było wygodnie od samego początku? Właśnie na takich niuansach bazuje bike fitting.

Usługa obejmuje szereg działań, dzięki którym późniejsza jazda wydaje się być przyjemnością, a Twoje ciało zdaje się nie odczuwać żadnego bólu i zmęczenia. Podczas bike fittingu liczyć możesz na:

  • wywiad dotyczący Twoich codziennych obciążeń treningowych, wszelkich kontuzji, których doznałeś na przestrzeni lat, dyskomfortu czy bólu podczas jazdy, jak i innych problemów, które należy podkreślić podczas wyboru odpowiedniego modelu,
  • wstępną analizę wszelkich fizycznych parametrów,
  • rozmieszczenie markerów LED w strategicznych miejscach ciała rowerzysty – punktów takich jest zazwyczaj 8,
  • pomiaru dynamicznego na posiadanym przez Ciebie rowerze,
  • raportu pozycji oraz ustawień roweru, dzięki którym jazda będzie komfortowa. Raport jest zazwyczaj przedstawiany w jak najprostszej i czytelnej dla Ciebie formie. Co więcej, stanowią one podstawę doboru roweru przez fittera. Wszelkie dane, takie jak pozycje, dynamizm i ruch ciała zapisywane są w bazie danych, pod specjalnie utworzonym profilem rowerzysty.

Kiedy zdecydować się na bike fitting?

Trudno jest określić, kiedy jest ten czas, ten najlepszy moment na idealne dopasowanie roweru. Zdaje się, że ten czas przychodzi wtedy, gdy tego potrzebujemy, gdy coś zaczynam nam nie odpowiadać, gdy czujemy dyskomfort, a jazda, przestaje być przyjemna. W takim momencie warto postawić przed sobą parę pytań – pozytywne odpowiedzi wskazywać będą na potrzebę znalezienia specjalisty i dopasowania roweru do samego siebie.

  • Czy jazda powoduje dyskomfort i niewygodę?
  • Czy podczas jazdy odczuwasz wszelkie bóle stóp, pleców, bioder, a nawet szyi?
  • Czy podczas jazdy czujesz się niestabilny, a Twoja pozycja jest nieszczególnie pewna?
  • Czy unikasz jazdy, podczas której trzymasz kierownicę na dolnej części – stawiasz na trzymanie tylko i wyłącznie górnych fragmentów?
  • Czy podczas jazdy stale poszukujesz najlepszej pozycji na siodełku, przesuwając się?
  • Czy podczas podjazdów unikasz siedzenia na siodełku swojego roweru?

Musisz zdać sobie sprawę, że bike fitting to nie usługa dla zabawy, albo tylko po to, aby zarobić. Opcja ta ma na uwadze przede wszystkim Twoje bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Wydawać by się mogło, że ułożenie siedzonka, czy grubość ramy, nie będzie mieć znaczenia podczas jazdy, lecz to właśnie od takich elementów zależy czy możesz doznać kontuzji i jak wielkiej. Ponadto nawet bez kontuzji wynikających z wypadków możesz stracić na zdrowiu fizycznym – zła pozycja podczas jazdy wpłynie na pozycję ciała w ciągu dnia, a to nierzadko do schorzeń kręgosłupa i wielu innych problemów z dolegliwościami bólowymi.

Ile kosztuje pomoc specjalisty i czy warto?

Bike fitting to usługa, która nie należy do najtańszych. Jej cena waha się w granicach od 200 do 600/650 złotych. Nic dziwnego, obejmuje specjalistyczną analizę ciała w oparciu o różne działania fizyczne, a dodatkowo wymaga dużej wiedzy specjalistycznej fittera. Czy warto? Z pewnością, jeśli rower stanowi dla Ciebie pojazd, na którym raz w miesiącu masz zamiar pojeździć po parku lub przejechać się po bułki co drugi poranek, dwie ulice dalej to nie ma ona sensu. Niemniej, jeśli myślisz poważnie o kolarstwie lub nawet amatorsko, lecz długodystansowo wybierasz się na wycieczki rowerowe, to bike fitting jest dla Ciebie. Niezależnie od tego, czy znasz swój organizm i czy wystarczy, że parę razy przesuniesz się na siedzonku w celu znalezienia najlepszej pozycji, to idealne dopasowanie jest w stanie podnieść komfort jazdy od samego ruszenia. Stawiając na bike fitting, stawiasz na samego siebie – wybierasz bezpieczeństwo swojego ciała, jego wygodę oraz komfort, dzięki któremu nie będziesz po 3 godzinach jazdy narzekać na obolałe plecy lub drętwiejące palce stóp.